Nu är snart påsken över och många av oss ska tillbaks till arbetet. Några ser fram emot det och andra bävar.

Nya siffror från Försäkringskassan visar att psykisk sjukdom ökar för tredje året i rad. 2012 var 48 000 personer sjukskrivna för psykisk ohälsa, nu är siffran på 71 000.

Den vanligaste diagnosen av alla sjukdomsfall i Sverige är nu därför akut stressreaktion, som ökat med 73 procent de senaste två åren.

Stress

  • Mer än hälften av alla vuxna anser att de är mer stressade idag än för 5 år sedan.
  • 40% av alla sjukskrivning kan relateras till stress, depression och ångest.
  • Nästan hälften av som svarat på enkäten anger att de känner stress varje dag.
  • Arbetet och pengar är de två orsaker som ligger i topp som orsak till stress.
  • Enkäten utförd av ”the Office of National Statistics and the Mental Health Foundation” i England

Hur gör du för att minska din stress?

Går du på kurs för att lära ig en ”teknik” för att hantera din stress?

Läser du böcker som ska ge dig tips för att hantera stressen?

Du kanske vet hur du ”borde” göra för att minska strressen i ditt liv?

”Jag vet att jag borde ta en paus, men jag så mycket att göra”.

”Jag vet att jag borde träna varje dag, men jag är så trött när jag slutar mitt arbete”.

”Jag vet att jag borde arbeta smartare, men jag har så mycket att göra att jag inte hinner räkna ut hur”.

”Jag vet att jag borde meditera, men jag har ingen tid över”.

Samtidigt är vi alltid uppkopplade. telefoner och datorer är kopplade till internet och arbete 24/7/365.

Tänk om det är så att allt vi ”försöker” göra för att minska stressen istället lägger sten på bördan?

Kan det vara så att vi letar i fel tunna? Tittar åt fel håll?

Den allmänna uppfattningen är att stress orsakas av ”stressorer” (t.ex. arbetsbelastning, pengar, hemförhållanden). Det förutsätter att källan till stress finns i stressorerna. Det är fysiskt omöjligt. Om hög arbetsbelastning eller att vara pank skulle vara orsak till stress skulle alla känna av det och det gör inte ”alla”. Några blir stressade bara av tanken att bli pank, andra bryr sig inte. Vissa slås till marken av hög belastning på jobbet medan andra verkar trivas i allra högsta grad. Tanken att stress orskas av ”stressorer” är fundamentalt galet.

Om stress inte orsakas av stressorer, vad är då orsaken?

Ohälsosamma stressnivåer orsakas av ett missförstånd om hur vår hjärna faktiskt fungerar. För gemene man ser det ut som att vi tittar ut på världen som den ”ser ut” genom våra ögon.  I praktiken är det så. I verkligheten tar vi in ”data” genom våra sinnen som vår hjärna skapar en multifunctionell bild av det den ”tror” finns därute. Medan vi lever i en värld med chefer och bankkonton, är 100% av vår upplevelse skapad inifrån och ut av vår hjärna. Detta avslöjas i följande bild.

https://i0.wp.com/images.huffingtonpost.com/2015-03-19-1426781462-4629742-ScreenShot20150319at16.09.35.png

Ögat tar emot ljuset från bliden, skickar dem till hjärnan som i sin tur ”gissar” vad ögat ser och skapar en ickeexisterande vit triangel. Se dig omkring och upptäck att det pågår hela tiden. Allt du ser och som finns i ditt medvetande har skapats av din hjärna. Vi kan kalla det ”din kreativa förmåga att tänka”.

Tillbaka till det som orsakar stressen. Missuppfattningen att våra känslor talar om något annat än att vi i varje sekund tänker. Det kan verka som det beror på vad chefen sa förra veckan, alla obesvarede mail i inkorgen eller hur många dagar det är kvar till nästa lön. Allt det är ett trick av hjärnan. Våra känslor finns där för att tala om för oss något om våra tankar och så snart vi tror något annat ser vi oss själva som offer för världen ”där ute” med makt över hur vi känner och mår och våra huvuden fylls med en mental att-göra-lista. Det är förgiftade tankar.

Hur löser vi detta? Lyckligtvis är vårt sinne ett självjusterande system. Vi har var och en av oss en medfödd förmåga till återhämtning, stillhet och lugn. Det är som när ett moln passerar framför solen. Det enda som kan skymma vår förmåga är förgiftade tankar. Dina känslor är som en ebb och flod av tankar, inte som en ebb och flod av dina omständigheter. I samma ögonblick du inser det, kommer dina förgiftade tankar att upplösas i intet och du är tillbaks i nu. När du landar i nuet ser du också att du har tillgång till allt du behöver i just den stunden för att lösa problemet framför dig.

Än en gång. Vårt sinne är ett självjusterande system. Det finns ingen teknik eller metod att lära. Allt eftersom din förståelse för hur vi skapar våra upplevelser inifrån iställer för utifrån djupnar, kommer du att se hur vi själva ”förgiftar” våra tankar. Med det ser du också hur ”stress” är som molnen eller årstider som passerar i ditt liv. När de passerat ser du att solen finns kvar och har alltid funnits där.

Ha en stressfri annandag påsk. Det ska jag ha.

I kärlek

❤ ❤ ❤

